woensdag 10 oktober 2007

Chicago en burgemeester Richard M. Daley

Mayor Daley's office


Groen dak van het stadhuis met de bijenkasten




De skyline by night met het grootste gebouw van Noord-Amerika, de Sears toren

Sinds maandag ben ik terug in Chicago. Home sweet home...
Het is altijd leuk om terug in Chicago te zijn.
Tijdens mijn vlucht heb ik een leuke Amerikaanse dame uit Wisconsin leren kennen wiens dochter in Wiekevorst woont.
Het weer was de afgelopen weken extreem 'hot' hier. Vorig weekend was het de marathon van Chicago en door de hitte viel er één dode.
Vandaag (dinsdag) was het nog prachtig weer doch je voelt dat het aan het veranderen is en normaal zal het weer tegen het einde van de week flink gaan afkoelen met herfstweer als gevolg. Ondanks de lage temperaturen is het voordeel hier van herst- en winterweer dat er toch meestal zon schijnt met daarbij een blauwe hemel.

Op dinsdag 9 oktober om 3 PM stond een ontmoeting op het programma met de burgemeester van Chicago, Richard M. Daley. De man is gewoonweg een icoon hier. Zijn vader was reeds verschillende ambtstermijnen burgemeester van Chicago en 'Richie' is sinds 1989 burgemeester. Nog één ambtstermijn erbij en hij is de langst regerende burgemeester ooit van Chicago. Hij is gewoonweg fantastisch. Je merkt dat wanneer je met hem praat. Zijn grootste ambitie is om in 2016 de Olympische Spelen naar Chicago te halen. Gezien mijn Belgische afkomst vroeg hij mij of ik geen goed woordje kan doen bij Jacques Rogge... Natuurlijk ga ik dat doen!
De ontmoeting met de burgemeester was geregeld door Father Dan, pastoor van Bridgeport, een wijk in de South Side of Chicago. De man is echt knettergek maar dan positief opgevat. Wat hij allemaal deed en zei op de weg naar het stadhuis is gewoonweg niet vatbaar voor publicatie.
Na de ontmoeting zijn we naar het dak van het stadhuis gegaan. Daley is erg begaan met het milieu en daarom is het dak van het stadhuis uitgerust met een groen dak. Er staan zelfs twee bijenkasten op het dak van het stadhuis!
Woensdag staat er een business trip op het programma: op aanraden van de burgemeester ga ik de 911 centrale bezoeken van Chicago.

's Avonds nog een stapje gezet in de North site of Chicago zijnde Old Town, één van de betere en gegoede wijken van Chicago.

1 opmerking:

Anoniem zei

Welkom op Amerikaanse bodem...
Geniet van jullie reis en tot eind van de maand zeker in LA.

Kristine